Gedwongen huwelijken

Januari 31, 2020

"Gedwongen huwelijken bij vrouwen uit het Midden Oosten" Tijdens het project wordt besproken wat huwelijksdwang is, bij wie en hoe vaak het voorkomt, wat de rol van de familie is (of zou moeten zijn), welke wetgeving er is in Nederland.

Gesprek voeren voor vrijwilligers werken

Maart 20, 2019

Wat is actief luisteren? Als iemand je aankijkt, instemmend knikt, met zijn lichaamstaal meepraat, herhalen wat de ander zegt (samenvatten). Er mogen best wel wat stiltes vallen. Ellen wilde aan de hand van ezelsbruggen een aantal gesprekstechnieken behandelen met de deelnemers.

Emancipatie van vrouwen in het arbeidsproces

Maart 16, 2019

Meer vrouwen zijn zelfstandig op economisch vlak en ze zijn succesvoller in het onderwijs, er stijgen meer vrouwen naar de top, verschil in loon is minder groot. Er zijn nog vele verschillen, mannen werken meer in het algemeen en de vrouwen doen meer huishoudelijke taken. Laag opgeleide vrouwen komen minder goed aan werk. Van de vrouwen van niet Nederlandse afkomst, zijn er grote verschillen met Nederlandse vrouwen. Vrouwen in Nederland leven langer dan mannen en zijn ongezonder. Ze hebben last van psychische - en lichamelijke problemen. In Europese landen verdienen vrouwen meer in topfuncties dan Nederlandse vrouwen. Vrouwen werken in slecht betaalde sectoren als zorg en onderwijs. Vrouwen besteden redelijk veel tijd aan huishoudelijke taken en de zorgen voor kinderen.

Naailessen

April 10, 2019

De gevorderde groep maakt een broek met broekzakken en een rits. Dat is een stuk ingewikkelder om te maken. Ze krijgen van de docent de instructie en uitleg. De deelnemers moeten dan zelfstandig de patroon uit knippen en de broek gaan naaien. Als volgt bevestigen ze rits aan de broek en maken ze de broekzakken.

Inloopspreekuur

Januari 9, 2019

Stichting VVR wil met het spreekuur vrouwen laagdrempelig en heel concreet de hulp bieden daar waar die het hardst nodig is. Want ook al is er veel hulp en zorg voorhanden, niet iedereen weet die te vinden. Door VVR kan de zorg werkelijk per individu en op maat aangeboden worden. Vrijwilligers komen om cliënten te helpen om hun administratie op orde te brengen. Sommige vrouwen komen met eigen post aanzetten, gevuld met ongeopende rekeningen, aanmaningen en andere ernstige post. Het kost dagen om de boel te sorteren. Schulden komen hier aan de oppervlakte als zij een acuut probleem beginnen te worden.

VVR Bezoek instellingen

Januari 9, 2019

Dit verslag bestaat uit een beschrijving van de Nederlandse conversatielessen van VVR (met name wordt er een indruk gegeven van de methode die gebruikt wordt) waarna een evaluatiegedeelte volgt met feedback van de deelnemers. In het tweede gedeelte van dit verslag worden excursies beschreven die gemaakt zijn met de deelnemers van de conversatielessen. Zo leren de deelnemers niet alleen de Nederlandse taal maar ook de Nederlandse instellingen kennen

INTERNATIONALE VROUWENDAG

April 23, 2016

De Kracht en waarde van vrouwen.Download de folder

Vrouwen 2015

Sept 16, 2015

Op 16 Mei 2015 werd project Vluchtelingen vrouwen willen veder in Amsterdam gestart.

Trajecten gericht op maatschappelijke participatie

Mei 19, 2015

In deze fase zullen de vrouwen op onderzoek uitgaan en persoonlijke keuzes gaan maken op welke wijze zij willen gaan participeren in de samenleving. In een 10 tal bijeenkomsten zullen zij gaan kijken wat voor soort werk zij leuk vinden en daar informatie over verzamelen en bij bedrijven of organisaties op bezoek gaan in hun eigen gemeente of omgeving. Voorts zullen zij onderzoeken of zij als vrijwilliger dan wel betaald werk willen verrichten en wat daar voor nodig is

Naailessen 2014

Mei 10, 2014

Op 10 mei 2014 werd project naailes voor de vluchtelingen vrouwen in Amsterdam gestart. Heeft u ook altijd graag uw eigen kleding willen maken, maar heeft u geen idee hoe dat moet? Heeft u weinig of geen ervaring in het werken met een naaimachine? Kom dan onze naailessen volgen! Hier leert u alle basisvaardigheden en kunt u uw eerste eigen creaties zelf maken.

Internationale Vrouwendag 2013

Mrt 16, 2013

Op 16 maart 2013 vierden wij de Internationale vrouwendag 2013.Het thema van deze dag was eer gerelateerd geweld. Het vergroten van de weerbaarheid van onze achterban is een belangrijke doelstelling van onze organisatie. Het bespreekbaar maken van die zeer belangrijke onderwerp, mag daarbij niet ontbreken. Lees hier meer over eer gerelateerd geweld en wat je kunt doen als je hiermee te maken krijgt.

Internationale Vrouwendag 2012

Mrt 10, 2012

Op zaterdag 10 maart 2012 vierden wij de met als thema arbeidsparticipatie van vrouwen en sociale participatie en emancipatie van mannen. Het was een zeer geslaagde dag waar veel is genoten en veel is nagedacht en besproken over dit zeer belangrijke onderwerp. Lees meer over het onderwerp.

Internationale Vrouwendag 2011

Mrt 12, 2011

Op zaterdag 12 maart 2011 vierde Vluchtelingen Vrouwen Raad de Internationale Vrouwendag in de Imagine IC zaal in Amsterdam. Dit werd gedaan in opdracht van Mevr. Hashimi, Mevr. Gourie en Mevr. Booji. Er waren ongeveer 200 vrouwen met verschillende nationaliteiten aanwezig om samen met vvr deze bijzondere dag te vieren. Het was zeer gezellig, er werd gepraat, gediscussieerd, gegeten en natuurlijk gedanst.

Computervaardigheden 2011

Dec 16, 2011

Van 4 maart t/m 16 december hebben 27 vrouwen deelgenomen aan de cursus computervaardigheden voor beginners. De cursus werd gegeven door een docent die werd ondersteund door een aantal vrijwilligers. Tijdens de cursus hebben de cursisten uitgebreid kennis gemaakt met alle basistoepassingen van de computer. Er is met name aandacht besteed aan het tekstverwerkingsprogramma Word, Internet, E-mail en Skype. Op het eind ontvingen alle deelneemsters een certificaat.

Wereld Vrouwen Dag

Jan 00, 2011

Naar aanleiding van Wereld Vrouwen Dag werd er door vvr een speciale Vrouwendag georganiseerd in het Wereldpand. Op deze dag vonden diverse activiteiten plaats, o.a. muziek optredens, exposities en een modeshow waarin verschillende culturen vertegenwoordigd waren.

Empowerment training ‘Ademkracht’

Jan 00, 2011

Bij de training zijn verschillende onderwerpen aan bod geweest o.a. de veilige thuishaven: de herinnering aan een geborgen en gelukkig gevoel uit het thuisland en de creatie van een nieuwe veilige plek. Het zelfbeeld: hoe zie ik mijzelf op dit moment? Wat is mijn plek in de maatschappij? Het ideaalbeeld: hoe zou ik willen zijn? Wat zijn mijn wensen en dromen? Wat wil ik bereiken en hoe kan ik dat doen? Tijdens de bijeenkomsten konden de vrouwen samen hun persoonlijke mogelijkheden en kwaliteiten ontdekken. Door het samen te doen met vrouwen die min of meer in dezelfde situaties zitten en dezelfde problemen hebben, ontstond er veel herkenning, veel vergelijking en zo leerden de vrouwen met en van elkaar.